Ieder jaar spelen weer andere trends een belangrijke rol in onze samenleving. Het is aan te raden om deze een beetje bij te houden. Zo weet je precies wat zich afspeelt op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid, de economie of de maatschappij. Deze blog geeft inzicht in trends die dit jaar volop aanwezig zijn. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.
Lokaal consumeren
Steeds meer huishoudens vinden duurzaamheid een belangrijk thema. Dat is dan ook de reden dat er een toename is waar te nemen in lokale aankopen. Consumenten prefereren producten van lokale producenten die op duurzame wijze geproduceerd zijn. Ondanks dat deze duurzame producten vaak een hoger prijskaartje hebben, nemen ze toe in populariteit. Het blijkt dus dan men meer euro’s over heeft voor duurzame producten.
Beleveniseconomie
Naast dat mensen vaker producten kopen van lokale producenten, spenderen consumenten ook steeds meer aan een beleving. Waar vroeger het bezitten van materiële zaken vooral centraal stond, draait het nu allemaal om ervaringen verzamelen. We spreken tegenwoordig daarom van een beleveniseconomie. Wat houdt dit precies in? Het is een economie waarin men meer waarde hecht aan de persoonlijke belevening dan aan eigendom. Diensten die een originele ervaring aanbieden, zijn dan ook populairder aan het worden. Niet alleen de dienstensector speelt in op de beleveniseconomie, ook zien we veranderingen in de retail. Zo ontwikkelen supermarktketens zich steeds meer richting de beleveniseconomie door de winkelervaring te bevorderen.
Digitalisering en innovatie
Waar studenten vroeger hun onderzoeken verrichtten door literatuur in de bibliotheek te raadplegen, heeft iedereen nu toegang tot talloze internetbronnen. We leven dan ook in een digitaal tijdperk waarin steeds meer traditionele activiteiten zich afspelen in een digitale omgeving. Denk bijvoorbeeld aan het kijken van films via Netflix, het vergaderen via TEAMS en het boeken van een vakantie via de TUI website. Een opvallende trend die al enige tijd aanhoudt, is het innoveren met betrekking tot digitalisering. Steeds meer it bedrijven ontwikkelen nieuwe technologieën die het dagelijkse (werk)leven iets makkelijker maken. Dit gebeurt met groot succes. Het is dan ook niet vreemd dat het aantal ict consultancy bedrijven flink toeneemt.
Groei ondernemerschap
De laatste trend die we bespreken, is de groei van ondernemerschap. Niet alleen in ons land, maar wereldwijd zijn er steeds meer ondernemers. De afgelopen jaren neemt het aantal alleen maar meer toe door de coronacrisis. Velen kwamen zonder baan thuis te zitten. Om toch nog inkomsten te genereren, probeerden een aantal creatievelingen dit te bereiken met een eigen onderneming. In iedere branche zijn er nieuwe concepten van de grond gekomen.